Polecam mBank

poniedziałek, 31 stycznia 2011

Źródła wypłat odszkodowania po wypadku komunikacyjnym

Podstawowym źródłem wypłaty odszkodowania jest OC sprawcy.
Teoretycznie powinna zostać zwrócona wartość rynkowa pojazdu przed wypadkiem.  
Z tym bywa różnie - im starszy samochód tym mniejsza jego wartość. Może okazać się, że naprawa samochodu będzie przewyższać wartość samochodu tzw. szkoda całkowita   lub krócej   całka.   Wówczas wrak samochodu wystawiają na tzw. "platformę". Jeżeli znajdzie się chętny kupiec wypłacają różnicę miedzy średnią wartością samochodu przed rozbiciem a ceną zaproponowaną przez kupca. Możemy nie sprzedawać rozbitego samochodu lub go sprzedać za taką cenę jaką zaoferował ubezpieczalni. Wówczas kupiec nie może zrezygnować i musi od nas odkupić rozbity samochód. Jeżeli nie znajdzie się kupiec na platformie ubezpieczyciela, możemy rozbity samochód sprzedać we własnym zakresie, a jeżeli sprzedaliśmy go za mniejsze pieniądze niż wycenił ubezpieczyciel mamy prawo żądać od ubezpieczyciela wypłaty różnicy między wyliczoną przez ubezpieczyciela wartością rozbitego pojazdu a ceną uzyskana ze sprzedaży. (należy dołączyć ksero umowy sprzedaży). Dodatkowo z OC sprawcy ubezpieczalnia powinna zwrócić nam koszty holowania oraz koszty parkingu jeżeli samochód nie jest należycie zabezpieczony przed rozkradzeniem dewastacja itp. (rozbite szyby, odłączone zasilanie, a co za tym idzie brak działania alarmu itp.). Należy przedstawić ubezpieczycielowi faktury. Ubezpieczyciel powinien także wypłacić odszkodowanie za rzeczy które uległy uszkodzeniu w trakcie wypadku (laptop, telefon komórkowy i inne wartościowe rzeczy przewożone w samochodzie podczas wypadku). 


Kolejnym źródłem jest ubezpieczenie   NNW sprawcy   gdzie wnioskujemy o wypłatę odszkodowania w związku z utratą(uszczerbkiem na zdrowiu)naszym, pasażerów lub innych osób poszkodowanych w wypadku. Tutaj przydaje się zebrana dokumentacja o której wspominał mój wcześniejszy post. W tym przypadku o odszkodowanie występujemy po zakończeniu leczenia lub pod koniec leczenia.


Kolejne źródło to NNW poszkodowanego. W tym przypadku występujemy do naszego ubezpieczyciela gdy mamy wykupione dodatkowe ubezpieczenie NNW. Postępowanie jest podobne jak wyżej.


Jeżeli wypadek miał miejsce w drodze z domu do pracy lub odwrotnie to możemy wystąpić o odszkodowanie z polisy grupowego ubezpieczenia lub indywidualnego(PZU Życie lub inne).


Być może są jeszcze inne źródła wypłaty odszkodowania, dla tego warto zgłosić się do firm egzekwujących wypłaty odszkodowań od ubezpieczycieli.


11 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej hej, ubezpieczenie skutera działa na takich samych zasadach? Dzisiaj miałam małą stłuczkę z winy tego drugiego - mam nadzieję, że formalności nie są bardziej skomplikowane.

    OdpowiedzUsuń
  3. Osobiście uważam, że lepiej od agentów ubezpieczeniowych skorzystać z pomocy prawnika. Nie zrozum mnie źle, ale to chyba pewniejsza sprawa, taki prawnik zna absolutnie każdy aspekt i będzie wiedział, o co się przyczepić. Polecam Adama Jeżaka bookkeeping Warsaw - to specjalista, który z pewnością pomoże.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wydaje mi się, że najważniejsze w takiej sytuacji jest w pierwszej kolejności zgłoszenie szkody dopiero po tym można zacząć działać w kwestii odzyskania jak najwyższego odszkodowania

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Warto też zgłosić się do firm typu https://www.helpfind.pl/. Niejednokrotnie odszkodowania wypłacane przez towarzystwa ubezpieczeniowe są mocno zaniżone. Co istotne można walczyć o wyższe odszkodowanie jeśli od zdarzenia nie minęły 3 lata,chyba że było to przestępstwo to obowiązuje inny okres przedawnienia roszczeń, tj. 20 lat

    OdpowiedzUsuń
  7. Jednym z głównych źródeł wypłaty należności po wypadku stanowi polisa ubezpieczeniowa jeżeli byliśmy ubezpieczeni. Dlatego ja jestem zdania, że należy wybrać dobre towarzystwo ubezpieczeniowe https://kioskpolis.pl/towarzystwa-ubezpieczeniowe/ abyśmy w późniejszym czasie nie mieli żadnych problemów z wypłatą odszkodowania.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zanim ruszymy w trasę to dobre ubezpieczenie to podstawa. Wiadomo OC to obowiązek, ale czasem warto pomyśleć o AC, np. wtedy, kiedy za kółkiem jesteśmy częściej, niż zwykły śmiertelnik. Tani i dobry pakiet można znależź np. tutaj: https://kalkulator.ubezpieczamy-auto.pl/kalkulator/oc-ac/

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja jeszcze nie miałam okazji nigdy korzystać z funkcji odszkodowania gdyż nie miałam żadnego wypadku i wcale mi się od niego nie śpieszy. Oczywiście mam niezbędne ubezpieczenie na życie zawarte poprzez https://cuk.pl/ubezpieczenia/zycie-i-zdrowie/na-zycie ale jak wspominałam jakoś nie chciałabym na ten moment korzystać z takiej polisy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Można tak dostać samochód zastępczy z OC sprawcy. U mnie nie było najmniejszego z tym problemu, miałem samochód na tyle ile był mi potrzebny, wszystko też szybko załatwiliśmy. Można sobie tu poczytać o tym na stronie https://www.mfind.pl/akademia/ubezpieczenia-komunikacyjne/samochod-zastepczy-oc/

    OdpowiedzUsuń